Google Analitics 4 komt eraan - Waar moet je op letten?
Google Analytics is al jaren de populairste tool voor het analyseren van websiteverkeer. En nu is er Google Analytics 4.
Sinds de komst van Google Analytics kunnen we het surfgedrag van bezoekers op websites veel beter bestuderen.
Google Analytics is een vorm van een statistieken systeem, dat veel meer is dan dat. Vroeger was deze dienst van het bedrijf Urchin. In maart 2005 werden zij door Google overgenomen. Google heeft de dienst gratis gemaakt en in mei 2007 een grote beurt gegeven.
Voorheen was een statistiek niets anders dan een teller met de mogelijkheid om te kijken waar mensen vandaan kwamen. Google Analytics gaat verder, er worden veel meer data opgeslagen zoals:
Daarnaast is het mogelijk om met Google Analytics zogenaamde "doelpagina's" op te geven. Bij een webshop zou dit de "bedankt voor uw bestelling" pagina kunnen zijn. Bij een website van een zakelijke onderneming de "contact" pagina.
De kracht van Google Analytics is dat u bij alle data die vergaard is kunt kijken hoeveel procent daarvan uiteindelijk op uw doelpagina's komt. Dit wordt ook wel "conversie" genoemd.
Een voorbeeld: U bekijkt waar uw bezoekers vandaan komen.
Bronnen: 10% komt van Google.nl 60% komt uit een betaalde banner campagne bij Google. 30% komt van een banner campagne bij De Telegraaf. |
Conversie: 67% 85% 12% |
Deze informatie is van grote waarde. Stel dat u 5000,- euro betaalt voor een bannercampagne bij De Telegraaf. “Heeft het wel zin om daarmee door te gaan?”, kunt u zich afvragen. Is het niet beter dit geld of een gedeelte ervan in een bannercampagne bij Google te stoppen?
De informatie die u hieruit haalt zorgt er niet alleen voor dat u beter gaat scoren met uw website. Het zorgt er ook voor dat u niet onnodig veel geld stopt in banners of campagnes die niet werken.
Wij delen graag de kennis die we in huis hebben
Er zijn nog geen reacties geplaatst.