Google Analitics 4 komt eraan - Waar moet je op letten?
Google Analytics is al jaren de populairste tool voor het analyseren van websiteverkeer. En nu is er Google Analytics 4.
Google Analytics is een van de redenen waarom het Internet zo'n krachtig marketing medium is. Het legt bloot of een marketingactie of website werkt of niet. Ontzettend waardevol en goud waard voor degene die er mee om kunnen gaan. Want welke data is nu belangrijk en welke niet? In een reeks van artikelen ga ik laten zien waar je op moet letten als je gebruik wilt maken van Google Analytics. Deze keer de meest waardevolle functionaliteit binnen Google Analytics; "Conversiedoelen".
Je spreekt over een conversie wanneer de bezoeker van een website overgaat tot een actie. Bijvoorbeeld het aanmelden voor een nieuwsbrief, het downloaden van een brochure, bestellen van een product of contact opnemen via een contactformulier. Een conversie doel is de pagina binnen de website waarop de actie gedaan is. Bijvoorbeeld na het bestellen van een product de overzichts pagina van hetgene dat de bezoeker besteld heeft. Of na het contact opnemen via een formulier de pagina waarop je bezoeker bedankt wordt voor zijn contactopname.
Door in Google Analytics alle conversiedoelen van de website aan te geven, kan er binnen Google Analytics op een andere manier naar de data worden gekeken. Het is bijvoorbeeld aardig om te zien dat er 100 bezoekers vanaf www.nu.nl komen, maar het wordt pas waardevol als je ziet dat 50% van de bezoekers van www.nu.nl een brochure bestellen.
Als je het url bepaald hebt van de pagina waar bezoekers terecht komen na aanvraag van informatie of aankoop van een product dan dan ga je naar je Google Analytics account om deze URL in te voeren als conversie doel. Klik hiervoor, nadat je ingelogd bent, rechtsboven op "beheerder". Kies op deze pagina voor het tabblad "doelen" en klik hier op +Doel, waarna je de desbtreffende URL invult.
Wil je op de hoogte blijven van Internet marketing trends? Meld je dan aan op onze nieuwsbrief
Zijn eindeloos, alle data binnen Google Analytics kan nu anders bekeken worden. Niet alleen verkeer vanaf andere websites kan als waardevol of zinloos worden bestempeld. Ook het bezoekers gedrag binnen de website krijgt een extra dimensie, zo kan het interessant zijn om te zien dat een groot deel van de mensen die contact opnemen, een bepaald blog artikel hebben gelezen. Ditzelfde geldt voor zoekopdrachten. Welke bezoekers worden nu daadwerkelijk leads? Wanneer ze zoeken op de naam van het bedrijf? Of als ze zoeken op de naam van een product of dienst? Deze informatie kan van grote waarde zijn voor toekomstige campagnes of het schrijven van content voor de website. De voordelen op een rijtje:
Door te werken met conversiedoelen wordt de data binnen Google Analytics een stuk waardevoller, daarnaast geeft het een handvat voor mensen werkzaam in marketing & communicatie mensen om hun leidinggevenden te overtuigen. Vaak wordt er vanuit principe of traditie geadverteerd op bepaalde media, (of gewoon omdat de concurrent het ook doet) met Google Analytics en de conversiedoelen is binnen een handomdraai aan te tonen of deze advertentiegelden wel hun investering waard zijn. Is die link met de partner wel zo interessant? Doet die bannercampagne het wel zo goed als we denken? Alles is aantoonbaar te maken.
Vorige keer heb ik het gehad over "bouncepercentage". Volgende keer ga ik dieper in op "Tracking code". Hiermee kun pagina's waar de code van jouw Google Analytics code niet meer op staat, toch meten. Denk bijvoorbeeld aan je links naar externe websites of downloads zoals een pdf. Heb je zelf andere ervaringen met conversies of conversiedoelen of vind je dat ik belangrijke informatie heb gemist? Ik lees het graag in je reactie onder dit artikel!
Wij delen graag de kennis die we in huis hebben
Hi Sandra,
Door met conversiedoelen te werken kun je zien of iemand die zoekt op Google met een bepaalde term iets bij je afneemt. Stel je hebt een webshop waarbij je tv's verkoopt. En iedereen koopt een tv wanneer hij of zij zoekt op "goedkope led tv" maar niemand koopt iets als ze zoeken op "hd tv". Je kan dan zeggen dat de keywords "goedkope led tv" een grotere waarde voor je website betekenen dan "hd tv". Vervolgens zou je met deze nieuwe informatie je website kunnen gaan optimaliseren.
Een goal funnel moet je zien als de trechter waardoor de bezoeker gaat richting je conversie doel. Bij websites die bestaan uit zeer veel verschillende mogelijke navigatiepaden, denk aan een webshop zoals bol.com, is het zeer interessant om te zien wanneer iemand beslist iets te kopen of afhaakt. Zo kun je dit proces verbeteren en zorgen voor een hogere conversie.
interessante info
wat bedoel je precies met "waarden toekennen aan zoekopdrachten?
zou je uitleg kunnen geven over de combinatie conversion goal en Goal funnel?
Informatief artikel en ben het volkomen eens met het waardevolle nut van Google Analytics. Heb er net pas kennis mee gemaakt en het is keer op keer een eye opener van het scrollen in bezoekers aantallen tot de parameters in E-commerce.
Zeer nuttige informatie!!