Overslaan en naar de inhoud gaan

Google Analitics 4 komt eraan - Waar moet je op letten?

Thomas van Eldijk
 | Bijgewerkt op 27 mei 2023

Google Analytics is al jaren de populairste tool voor het analyseren van websiteverkeer. En nu is er Google Analytics 4. In dit artikel vertel ik je alles wat je moet weten over Google Analytics 4 en beantwoord ik de volgende vragen:

  • Wat gaat er veranderen voor jou als website-eigenaar?
  • Hoe installeer je Google Analytics 4?
  • Moet je overstappen naar Google Analytics 4? Of gaat dat vanzelf?

Wat gaat er veranderen voor jou als website-eigenaar?

Google Analytics 4 is ontworpen om je meer inzicht te geven in het gedrag van je websitebezoekers en om je te helpen betere beslissingen te nemen op basis van data. Dit betekent dat je toegang krijgt tot nieuwe functies, verbeterde rapporten en een geheel nieuw ontwerp.

Hier zijn enkele veranderingen die je als website-eigenaar kunt verwachten:

  • Nieuwe gegevensmodellen: Google Analytics 4 maakt gebruik van een nieuw gegevensmodel dat zich richt op gebeurtenissen en gebruikers, in plaats van sessies en paginaweergaven. Dit zorgt voor een beter begrip van het gedrag van gebruikers op je website.
     
  • Verbeterde rapporten: De nieuwe versie biedt verbeterde rapporten met meer flexibiliteit en aanpasbaarheid. Je kunt nu eenvoudig verschillende statistieken vergelijken en nieuwe inzichten opdoen.
     
  • Cross-platform metingen: Google Analytics 4 kan zowel web- als appgegevens meten, waardoor je een beter overzicht krijgt van het gedrag van gebruikers op verschillende apparaten en platforms.
     
  • Betere privacybescherming: De nieuwe versie heeft verbeterde privacyfuncties om te voldoen aan de huidige wetgeving, zoals de AVG. Zo zal GA4 geen IP nummers meer verzamelen.

Hoe installeer je Google Analytics 4?

Inmiddels zie je bij het bekijken van je huidige Google Analytics gegevens een melding die je oproept om over te stappen op GA4. Wanneer je deze stappen volgt, begin je door eerst een nieuwe property te maken. Je oude Google Analytics property blijft dus gewoon bestaan, alleen zal hier te zijner tijd geen nieuwe data meer in verschijnen.

Na het aanmaken van de nieuwe property, is het belangrijk om altijd goed te controleren of de url-instellingen van je website kloppen. Zorg ervoor dat je controleert of er een 'www' nodig is en of je site een 'https'-verbinding gebruikt.

Daarna is het zaak om GA4 property te koppelen aan je website of app. Dit heet "website- en app-gegevens verzamelen". De code die je hier vindt en uniek is voor jouw GA4 property ziet er zo uit: 

G-2H3FFGCF7T

De meeste CMS-en zoals Drupal, Wordpress of Joomla kennen Google Analytics modules of plugins waar je alleen maar deze code hoeft in te voeren waarna de website gekoppeld is met jouw GA4 property en er data wordt verzameld.

Heb je nu geen plugin of module, dan kun je ook de tracking code gebruiken die Google je geeft. Hier zit jouw unieke GA4 property code al in verwerkt. Dit ziet er zo uit:

<!-- Google tag (gtag.js) -->

<script async src="https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=G-2H3FFGCF7T"></script>
<script>
  window.dataLayer = window.dataLayer || [];
  function gtag(){dataLayer.push(arguments);}
  gtag('js', new Date());

  gtag('config', 'G-2H3FFGCF7T');
</script>

Je kunt deze code in de html van je website plaatsen of vragen aan je webbouwer dit voor je te doen. 

Hou er rekening mee dat het enkele uren kan duren voordat er statistieken te zien zijn binnen Google Analytics. 

Moet je overstappen naar Google Analytics 4? Of gaat dat vanzelf?

Het overstappen naar Google Analytics 4 gebeurt niet automatisch. Als website-eigenaar moet je dit zelf regelen. Als je niets doet, zal er uiteindelijk geen nieuwe data meer binnenkomen in je huidige Google Analytics property.

Het is dus in feite noodzakelijk om deze overgang te maken. Het is aan te raden om te beginnen met het parallel laten lopen van Google Analytics 4 naast je huidige Universal Analytics. Op deze manier kun je vertrouwd raken met de nieuwe tool en de verschillende functies, zonder je huidige gegevensverzameling en analyse te verstoren.

Conclusie

Google Analytics 4 markeert een belangrijke stap voorwaarts in de evolutie van webanalyse en biedt website-eigenaren tal van nieuwe mogelijkheden en voordelen, waaronder verbeterde gegevensmodellen, rapporten, cross-platform metingen, betere integratie met Google Ads en betere privacyfuncties.

Heb je vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? Laat je vragen of opmerkingen hieronder achter in het reactiegedeelte.

Heb je hulp nodig bij de overstap naar Google Analytics 4 en wil je dit uitbesteden? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder.

Reacties

Bedankt Thomas voor je heldere uitleg. Ik ga het proberen.

Reactie van Jinke Hesterman op 31 mei 2023

Hallo Thomas,
Ik heb ze nu een tijdje naast elkaar in gebruik. Het is even wennen. Kun je in GA4 ook de oude data van GA inlezen?
Groet
EJ

Reactie van Evert Jan Dennekamp op 31 mei 2023